Back to school

8 januari 2019 - Montgenèvre, Frankrijk

Allereerst nog de allerbeste wensen voor een gezond en mooi 2019!

“Ben je klaar voor maandag”, vroeg een bevriende skileraar mij dit weekend. Even begreep ik niet waarop hij doelde, dus ik keek hem vragend aan. “Voor school”, beantwoordde hij mijn blik. Ah ja, ik wel en hopelijk de kinderen ook. Naomi zat maandagmorgen rechtop in haar bed en zei: “Ik wil naar school, ik wil naar school!” Maar Dylan vond ik bovenop het stapelbed onder een deken verstopt… “Ik wil niet naar school!”

De Franse scholen zijn doorgaans wat traditioneler en strikter. Er is vaak wat meer afstand tussen de leerkracht en de leerlingen. Ook wordt er eerder gestraft en een hulpjuf kon vorig jaar een behoorlijke keel opzetten. Voor een gevoelig en sociaal jochie als Dylan is dat lastig om mee om te gaan. In Nederland heeft hij het enorm naar zijn zin bij juf Alexandra en met zijn schoolvriendjes. Nu wachtte hem een nieuwe juf en nieuwe kinderen in CP (groep 3). Zijn vriendjes van vorig jaar zijn of weg of zitten een klas hoger en daarom op de eerste verdieping. En als Dylan iets spannend vindt, verzint hij duizend en één smoezen waarom hij niet wil gaan. Zo was hij maandagmorgen moe, want hij zou niet genoeg hebben geslapen. Gelukkig draaide hij redelijk snel bij.

Liepen we vorig jaar op de eerste dag nog door mega sneeuwhopen naar school, nu zijn de straten leeg en snakken we naar nieuwe sneeuwval. Juf Aurore blijkt een jonge en heel vriendelijke vrouw te zijn. Ze nam alle tijd om het lesmateriaal uit te leggen en om mijn zorgen over Dylan te bespreken. Ze stelde de vraag wat Dylan nodig heeft om zich op zijn gemak te voelen. Alleen al die vraag geeft mij een goed gevoel over haar. Uiteindelijk zaten Dylan en Naomi alweer als vanouds aan een tafeltje iets te bouwen, in afwachting van de eerste les. En ik, ik ging met een gerust gevoel naar huis.

Na de eerste ochtend was juf Aurore vol lof over het niveau van de Franse taal van Dylan en Naomi. Vooral Dylan verraste haar. Ze zei zelfs dat hij tot de beste leerlingen uit CP hoort. Nou zijn dat er niet zoveel en deze klas loopt bovendien iets achter op het reguliere programma. Desalniettemin ben ik uiteraard super trots op beiden. Naomi moet zich nog wat beter op haar gemak gaan voelen. Zo beantwoordt ze de vragen van de juf nog met een onverstaanbaar zacht stemmetje. Geeft niets, komt vanzelf. Een groot compliment aan de Franse juf in Nederland, Elisabeth, is hier wel op zijn plaats. Zij heeft Dylan en Naomi vanaf de zomervakantie tot ons vertrek wekelijks bijles gegeven.

Maar het allerbelangrijkste is dat de kinderen erg enthousiast zijn en al nieuwe vriendjes en vriendinnetjes hebben gemaakt. Als ik ze ophaal, spelen ze zoals gewoonlijk heerlijk in de sneeuw. De ene keer met de allerkleinsten, dan weer met leeftijdsgenootjes of met de oudere leerlingen. Zo fijn om te zien. Vandaag nam Dylan na school samen met een vriendje de schoolbus om naar zijn huis te gaan, gevolgd door de Zumba dansles. Daaraan doen vrijwel alle kinderen uit het dorp mee. Naomi helaas niet. Zij heeft hier een behoorlijk intensief schaatsprogramma. Viermaal per week rijd ik met haar naar de schaatsbaan beneden in Briancon. Haar kuur moet worden aangepast aan de regels van de Franse schaatsbond, want haar groepje mag dit seizoen zelfs meedoen aan de Coupe Régionale in Chamonix. Ze vindt het allemaal prachtig en voelt zich als een vis in het water bij haar Franse club. Wat een verschil met vorig jaar toen ze tijdens de eerste training van spanning in haar broek plaste.

Het sociale aspect van ons tweede avontuur in de Franse sneeuw helpt echt enorm bij de tijdelijke verhuizing. Tegen het einde van de kerstvakantie heb ik bewust een paar speelafspraakjes met hun Franse vriendjes en vriendinnetjes gemaakt. Dat te samen met de stage van de skiclub bracht ze terug in de sfeer van het Franse leven hier. Tot nu toe gaat ze dat goed af. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan als pappa dit weekend voor drie weken vertrekt…

Bonsoir,

Diana

Ps. Onder 'video' heb ik 3 korte filmpjes van de skitraining met de ski club tijdens de kerstvakantie geplaatst.