Historische eerste schooldag

8 januari 2018 - Montgenèvre, Frankrijk

20180108_164217Wat een bijzondere dag was het vandaag. De eerste schooldag van Dylan en Naomi op hun Franse school in Montgenevre en een onwaarschijnlijke hoeveelheid poedersneeuw. Ik heb echt nog nooit zoveel sneeuw gezien. We werden wakker in een mega wit wonderland.

Na het ontbijt moesten we door een enorme sneeuwmassa ploegen om de garage te verlaten. Gelukkig lukte het Thierry om zijn quad er doorheen te boren en zelfs om het besneeuwde pad naar de ingang van de school te trotseren. Zo konden we toch samen de kinderen wegbrengen.

Een beetje anders dan we bij de ESH in Nederland gewend zijn, moesten we bij de kapstop al afscheid nemen en dus niet in de klas. Dat was even een gek moment, maar de kinderen gingen gewillig mee. Ik kon gelukkig door het raam een blik in de klas werpen en zag zo dat het goed ging.

Thierry ging diepsneeuwskiën (hij moest na elke tweede bocht al stoppen om de sneeuw van zijn bril te verwijderen) en ik ging aan het werk. Om 12 uur liep ik enthousiast de entree binnen, waar de kinderen zich klaarmaken om naar buiten of binnen te gaan. Dat was echter niet de bedoeling. Later begreep ik dat de ouders buiten het hek wachten en de kinderen door de juf daarheen worden gebracht. Oké, verschillen mogen er zijn. Volgens juf Alexandra ging de ochtend heel goed. Dylan en Naomi integreerden makkelijk.

Tijdens de lunch thuis waren ze enthousiast. Naomi vond school zelfs ‘leuk’. Oef, wat een opluchting. Dylan sprak zich minder uit, maar was wel positief. Ze hadden lang gegymd;-)

’s Middags hadden ze nog school tot 16.30 uur. Ik was heel benieuwd hoe ze dat zouden volbrengen, maar ik heb ze er totaal niet gehoord. Toen ik ze kwam ophalen, liepen ze in de rij mee alsof ze dat al het hele schooljaar deden. Naomi zwaaide en Dylan had zijn aandacht bij de sneeuw. Op weg naar huis konden ze al die sneeuw niet meer weerstaan en leefden ze zich helemaal uit. Glijden, graven, rollen, klauteren en sneeuw ruimen. Eén groot feest!

Eenmaal binnen begon Naomi enthousiast tekeningen met het cijfer 8 te maken, dat hadden ze vandaag op school behandeld. Uiteraard tekenden ze vooral sneeuwpoppen, hoe kan het ook anders. Later tekenden ze sleeënde poppetjes en vertelden ze er hele verhalen bij. Het was echt zo fijn om te zien hoe blij ze waren.

’s Avonds hoorden we op het Franse journaal dat de huidige situatie met zoveel sneeuw in zo’n korte tijd eens in de dertig jaar voorkomt. Kortom, het was een historische eerste schooldag van de kinderen en ik ben super trots op ze.

Bonsoir!

1. Deborah:
    8 januari 2018
    ❤️
  2. Annemarie:
    👍👫☃️
  3. Merel:
    9 januari 2018
    Dat is zeker een bijzonder historische eerste schooldag Diana, wow! En haha, ik zie het helemaal voor me hoe jij enthousiast die school inliep er achterkomend dat dat niet de bedoeling was ;-). Heel benieuwd hoe ze (en jij ;-) het Franse schoolleven verder gaan ervaren! Heel veel succes en plezier in deze bijzondere periode! Liefs, Merel
  4. Nicole:
    9 januari 2018
    Ook vandaag bij ons de eerste schooldag! We hebben de foto's allemaal bekeken toen we gingen vertellen over de vakantie in de kring. Wat een sneeuw, niet te geloven! Gelukkig nieuwjaar van alle vriendjes uit de klas. Wat een mooie boot Dylan, vinden jullie het leuk op school? Wij hebben ook geschaatst Naomi!
    Veel plezier op de Franse school, Toedeloe.... van ons allemaal.