Bijna vakantie

22 februari 2018 - Montgenèvre, Frankrijk

20180221_172226 copy“Waarom is er vuurwerk”, vroeg Dylan vanavond met zijn gezicht tegen het raam geplakt. Tijdens de schoolvakanties pakt Montgenèvre elke donderdagavond uit met een vuurwerkshow en dat was dus vandaag. In Frankrijk is de voorjaarsvakantie over drie weken verdeeld. De eerste daarvan zit er inmiddels op. Dylan en Naomi zijn morgen om 16.30 uur aan de beurt als de schooldeuren opengaan.

Maar stiekem genoten we deze week al een beetje van de vakantiekriebels. We hadden Thierry’s oude klimvrienden uit Slovenië een paar dagen te logeren. Hun 12-jarige dochter Lena was vrij. Ze kon het heel goed met onze 6-jarige druktemakers vinden. Skiën, gevechten met knuffels, sneeuwpop maken, iglo bouwen en verstoppertje spelen. Het leeftijdsverschil maakte niets uit, ze hadden gewoon lol. En wij volwassenen hebben heerlijk geskied, gegeten en gepraat.

Dinsdagmiddag konden de kinderen voor het eerst met hun vriendjes, vriendinnetjes en juffen van de Nederlandse klas skypen. Echt heel bijzonder en fijn. Ze werden tot slot nog getrakteerd op de ruimtedans. Na afloop was vooral Naomi even uit balans, maar dat duurde niet lang. Toen ik haar uit school ophaalde, vertelde de Franse juf dat ze heel snel weer vrolijk was en dat ze steeds meer haar plek in de klas vindt. Altijd fijn om te horen.

Woensdagmiddag stond een promotionele ijshockeywedstrijd tussen een team van skileraren en het eerste team van de ijshockeyclub uit Briançon op het programma. Het was alleen steenkoud, dus we hebben het bij de demonstratie van de jeugdspelers gehouden.

Vandaag mochten alle kinderen zich verkleden voor de naschoolse activiteiten, omdat het de laatste keer voor de vakantie was. Wat een feest. Mij was gevraagd om een korte presentatie over de Volvo Ocean Race voor te bereiden. Oef, dat had ik nog nooit in het Frans gedaan, maar met wat hulp van Thierry is het gelukt. Zelfs met een audio van Carolijn Brouwer (stuurvrouw/trimmer op de Chinees/Franse boot Dongfeng Race Team), gericht aan de kinderen van école Marius Fauré. Dat was helemaal stoer natuurlijk.

Nog een dag school en dan begint de vakantie echt. En hoe! Grote zus Nadïa komt morgen aan, samen met Dylan's schoolvriendje Maxime en zijn ouders Lin en Yves. Frits, Rooz en de kinderen rijden voor de lunch langs en gaan daarna verder naar Serre-Chevalier. Grama en grapa komen op donderdag en in de tweede vakantieweek mogen we zelfs opa en oma uit Nederland ontvangen. Dat zijn super fijne vooruitzichten.

De weersvoorspelling trouwens ook, want het sneeuwt momenteel al en vooral zaterdag gaat het goed sneeuwen. Dat wordt dus hopelijk weer eens poederskiën. Naomi heeft haar eigen programma, want zij mag vanaf dinsdag meedoen aan de 4-daagse stage van haar schaatsclub. Alweer een nieuwe ervaring.

Nog een nachtje slapen!

Bonnes vacances!